Dagens butikshandel befinner sig i en spännande och delvis omvälvande utveckling, där kraven på de ansvariga cheferna blir både bredare och samtidigt mer specialiserade. Oavsett om vi pratar om traditionella fysiska butiker, e-handel eller kombinationer av dessa.  

Tempoväxlingarna i den allt hårdare och snabbfotade konkurrensen gör att man måste vara redo att hänga med, ha en hög omvärldsinsikt och kunna agera snabbt. Den nya generationen konsumenter har helt andra köpförväntningar än för bara några år sedan – snabbt, enkelt, rätt.  

Hållbarhetstrenden har bara börjat och nu gäller det att kombinera affärstänk med att leverera på kraven om var, vem och hur något produceras.  Alla dessa förändringar gör att det finns ett stort behov av chefer med breda perspektiv kring handel, förståelse för de olika specialistområden som växer fram, som tillsammans formar den konkurrenskraftiga ”butiken”.  

Det är här Handelsekonomiprogrammet fyller sin viktiga roll och jag tror att det är detta branschen efterfrågar i framtiden.

Kattis Abrahamsson
HR-chef
Gekås, Ullared