Det ser ut som ett schackbräde underifrån när det sveper fram över våra huvuden. För bara några år sedan kunde han inte ens drömma om att vara en del av detta. Men han hade ett gediget fordonsintresse i botten, så varför inte.

Jag växte upp utanför Lindesberg. Farsan körde lastbil och min bror och jag hade fri tillgång till ett stort garage. Och det är klart, vi hade var sin A-traktor, precis som alla andra. Vi jobbade ganska hårt med det där, inte minst när vi bestämde oss för att lacka om dem helt. Min blev tjusigt gul.  

Kennie Östman är 24 i år. Han läste samhäll/media.  

– Ja det var väldigt kul, men när jag skulle studera vidare landade valet på komposittekniker i Varberg och det var ett bra val. Det var väl fordon som lockade lite. Komposit blir allt vanligare och det kändes som att detta var en framtidsbransch.

Kennie fick jobb på Blackwing Sweden i Eslöv redan i slutet av utbildningen.  

– Riktigt kul. Det är ett litet företag som bygger exklusiva, tvåsitsiga lättviktsplan helt i komposit. Vi använder kolfiber som är förimpregnerad med epoxi. Kallas för prepreg. En av killarna ritar upp de olika detaljerna i CAD. Sedan fräser vi fram våra verktyg och formar i sikablock av hård polyuretan.

Jobbet är ganska handgripligt. En skärmaskin skär ut olika delar i kolfibermattan, som Kennie sedan lägger på plats i formen. Därefter täcker han över med en vakumbag som pressar materialet med 1 bars tryck. Sedan körs detaljen in i en autoklav med 2 bars tryck och temperatur mellan 90–120 grader. Det är här kompositen härdar.

– Jag gillar det här jobbet. Det är bra variation med ett 100-tal olika detaljer att hantera. Vi har byggt drygt tio plan hittills och har 25 i order. Kolfiberns mönster ger det där schackliknande utseende underifrån som företagets flygplan är välkända för.  

Men nu är det Murphy som gäller. Dags för lite motion med Kennies franska bulldog. Dock ej schackmönstrad …