cecilia-lyche-simonsson_be-better-online_620x320 Jag hade alltid drömt  om att jag skulle bli jurist | Högskoleprogram | Studera

Vägen till ett yrke är sällan rak. De gamla juristdrömmarna förvandlades snabbt till en personlig insikt, att hon egentligen var en ivrig entreprenör med massor av kreativitet, stort intresse för människor och ett behov av att aldrig vara tvåa på bollen.

Cecilia Lyche-Simonsson är 31 år och bosatt i Göteborg. Efter gymnasiet började hon plugga kommunikationsvetenskap och fick kort därefter upp ögonen för utbildningen i Event Management i Varberg.  

– Det där var för tio år sedan. Ojojoj vad tiden går … Idag är jag CMO (Chief marketing officer) på den digitala byrån Be Better Online och även ansvarig för området Content och sociala medier, men det har hänt mycket spännande och lärorika saker på vägen. Och jag har haft en väldig nytta av min utbildning, framför allt när det gäller att tänka kring upplevelser i varje situation jag möter.

Att Cecilia är en naturlig entreprenör märktes redan under utbildningen.  

– Ja, jag gillar att det händer saker. Praktiserade under studierna på en eventbyrå i Göteborg. Redan innan jag var klar hade jag startat mitt eget företag och fortsatte sedan efter utbildningen. Fast någonstans på vägen blev jag trött på mig själv, och att vara egenföretagare. Kände att jag behövde ett ”riktigt” jobb med fasta rutiner och tider.”  

Ett vikariat i Stockholm på ett tidningsförlag ledde senare till Bonnier som marknadskoordinator, tills drömjobbet dök upp i Göteborg. Brand Manager på Almondy, med många varumärken att vårda och utveckla, inklusive det viktiga mötet med kunderna ute i butikerna.  

– Som CMO har jag ansvar för att driva vår egen marknadsföring och varumärkesbyggande. En viktig del av detta har varit att dra igång våra uppskattade frukostseminarier, där vi delar med oss av kunskap och skapar relationer med vår omvärld. Ja det börjar bli mer som ett konvent med hundratals deltagare och oftast ytterligare många som står på reservlista.  

Idag är event en viktig pusselbit i företagets marknadsföring, positionering i branschen och när det kommer till Employer Branding.

– Fantastiskt kul att vi hittat ett så uppskattat upplägg! Och nu kommer vi utveckla det ytterligare ett par steg. Ska bli spännande! •