Varbergs Draknäste 2.0
Igår hölls den andra upplagan av Varbergs Draknäste som (precis som förra året) blev en fullträff. Under sju minuter vardera pitchade startupföretag, entreprenörer och bolag sina verksamhetsidéer på scenen framför investerarpanelen – "Drakarna".
Varbergs Draknäste hölls igår för andra gången i rad på Campus Varberg och arrangerades tillsammans med Connect Region Väst, Potential.vbg och Campus & Co. och finansieras med stöd av Interreg ÖKS genom projektet Scandinavian Growth Creators (SGC) vid Alexandersoninstitutet. Totalt var det ett sextiotal som närvarande.
Förutom företagspitch på scenen ställde de närvarande företagen ut med montrar i utsälttningshallen. Årets investerarpanel (de så kallade Drakarna) bestod av jurymedlemmarna Sara Lorentzon (ALMI Invest), Pauline Hermansson (Potential.vbg). Erik Bladh (Tech Trail Invest AB) och Johanna (Schottenius & Partner AB).
The Folklore Company utsågs till årets vinnare
Vinnaren av årets Draknäste korades, grattis till The Folklore Company! I maj 2014 lanserade företaget sin första tjänst och produkt; nämligen möjligheten att designa eget broderi som levereras direkt hem till brevlådan som ett komplett sykit. Investerarpanelens motivering:
För en genomarbetad pitch, som visar på internationell räckvidd med ett nytt och spännande grepp i en väldigt traditionell bransch.
Bipack UF producerar vaxdukar för att ersätta traditionellt använd plastfolie och utsågs till kvällens vinnare bland UF-företagen. Stort grattis till er!
Tack för i år!
Campus Varberg vill tacka alla som närvarade i år och ser fram emot nästa års Draknäste.