Färgsprakande sommarkurs i textil för lärare
Färg, form och fantasi har flödat under sommarkursen i textil. Och den marina miljön kring Campus Varberg återspeglas i flera av studenternas skapelser.
I bildsalen högst upp på Campus Varberg – med utsikt över hamnen, Kallbadhuset och Kattegatt – har under tre veckor ett tjugotal studenter skaffat insikter i hur textil kan användas som pedagogiskt redskap.
Den marina miljön har inspirerat – bland studenternas verk finns till exempel en minitavla med en stilig röd båt med vitt segel, och en annan som som lyser i gult och blått med sol, himmel och hav samt en fisk.
På torsdagseftermiddagen vid arbetsdagens slut råder i salen en avslappnad och glad stämning. Läraren Susanne Björkdal Ordell från Institutionen för pedagogik vid Högskolan i Borås, som står för kursen, har sällskap av de två blivande förskollärarna Kerstin Esse och Camilla Åberg, och Emma Lundmark som ska bli grundskollärare.
Vid sidan av det praktiska arbetet har reflekterande diskussioner varit ett återkommande inslag, och gruppen har lyssnat till tre olika föreläsare. Dagen därpå väntar avslutningen med utställning och personliga presentationer. Återstår för studenterna gör sedan att – med referenser till kurslitteraturen – göra en skriftlig redovisning av portfolion.
För Kerstin Esse från Blekinge kommer kursen att ingå i examen som snart är klar. Hon visar en liten låda med oemotståndliga "tiokompisar" i klara färger, och förklarar att de små figurerna i förskolan kan tjäna som utgångspunkt för att räkna.
Bland Camilla Åbergs favoriter finns en spindel och med tanke på de åtta tunna, svarta benen är förstås räkning även här ett självklart exempel på vad föremålet kan användas till i undervisningen. Man kan också gå in på biologins domäner genom att prata om att spindeln tillhör leddjuren i djurriket, och bara det faktum att man benämner föremålet och beskriver exempelvis dess färg utgör språkträning.
En färgglad väska samlar flera av de tekniker som tillämpats under kursen: infärgning av tyg, textiltryck och lappteknik. Och så tovning – väskan har nämligen tovade handtag. Att använda olika verb som tova, mäta och klippa är ytterligare exempel på hur arbete med textil ger tillfällen till språkutveckling.
Tovar en tulpan gör Emma Lundmark i en turkos balja. Bland övriga verk gjorda i samma teknik finns bland annat en liten ko. Och passande nog – med tanke på att kursen går ut på att visa hur textil kan öppna dörrar till kunskap – ett flertal äpplen.