Marknadskommunikation och varumärken i ett digitalt medielandskap
Jobbar du med frågor som rör kommunikation och marknadsföring? Kanske är du student eller tillhör du den intresserade allmänheten och vill ta del av kunskap, reflektioner och tankar hämtade av såväl forskning som från människor med lång erfarenhet från kommunikations- och reklambranschen?
Introduktion och välkommen
Här finns samlat material om reklam, marknadskommunikation och varumärken i relation till samhällets och mediernas digitalisering. Innehållet på denna sida ger en fördjupad förståelse för reklam och varumärken i det samtida medielandskapet. Materialet har en viss kronologi och en röd tråd – det är tänkt lite som en kurs. Det går att lyssna eller titta på de olika delarna separat.
Vi rekommenderar att du börjar med podden som i tre avsnitt tar dig genom en underhållande kunskapsresa om reklammarknadens utveckling och vad reklam kanske en gång var och vad den har kommit att bli i vår samtid. Därefter följer ett seminariesamtal utifrån innehållet i podden med inbjudna gäster. Till sist en fördjupande intervju med forskarna Oskar Broberg och Marcus Gianneschi som förekommer i podden.
Hoppas du finner innehållet lärorikt!
Del 1: PoddReklam – nu, då och kanske imorgon?
Följ med podden Kapitalet på en reklamresa i tre avsnitt! Lyssna till en historisk återblick av reklamen och medielandskapets digitalisering. Hur har reklammarknaden utvecklats och förändrats genom tiderna, från produkt till varumärke?
Del 2: SeminariumEtt samtal om podden och dess innehåll med inbjudna gäster
I detta seminariesamtal deltar en rad personer med bred kompetens och lång erfarenhet från såväl forskning som praktiskt arbete med reklam, varumärken och marknadskommunikation.
Del 3: ForskarsamtalReklam, konsumtion och identitet
Deltagare: Eva Hjälmered intervjuar Oskar Broberg och Marcus Gianneschi som är två av forskarna som förekommer i podden.
Fördjupning och vidare läsning
Vill du läsa vidare om reklam, varumärken och marknadskommunikation i det allt mer digitaliserade medielandskapet? Här följer ett par lästips som är tänkta att ge dels en historisk återblick, dels en kritisk blick mot framtiden. I böckerna hittar du även referenser till sådant som nämns i kursmaterialet ovan.
- Goldman, R. & Papson, S. (1998), Nike Culture –The Sign of the Swoosh, London: Sage.
- Klein, N. (2001). No logo: no space, no choice, no jobs, no logo: märkena, marknaden, motståndet. Stockholm: Ordfront.
- Moor, L. (2007), The Rise of Brands, Oxford: Berg.
- Aronczyk, M. & Powers, D. (ed.) (2010). Blowing up the brand: critical perspectives on promotional culture. New York: P. Lang.
- Broberg, O. Gianneschi, M. & Jonsson,S. (2016). Svensk reklam – Annonser, varumärken och marknadskommunikation 1975-2012. Dialogos Förlag.
- Broberg, O. & Gianneschi, M. (2016). Reklam är inte vad det en gång var. Ekonomisk Debatt 44(8) 55-66.
För dig som vill läsa en mer allmän ingång till marknadskommunikation, är följande en bra bok som ingår i många kurser inom ämnet på svenska lärosäten:
- Dahlen, M., Lange, F. & Rosengren, S. (2017), Optimal Marknadskommunikation, Malmö: Liber Förlag.