Person som håller i en smartphone.
Foto: Natalie Greppi

Marknads­kommunikation och varu­märken i ett digitalt medie­landskap

Jobbar du med frågor som rör kommunikation och marknads­föring? Kanske är du student eller tillhör du den intresserade allmänheten och vill ta del av kunskap, reflektioner och tankar hämtade av såväl forskning som från människor med lång erfarenhet från kommunikations- och reklam­branschen?

Introduktion och välkommen

Här finns samlat material om reklam, marknads­kommunikation och varumärken i relation till samhällets och mediernas digitalisering. Innehållet på denna sida ger en fördjupad förståelse för reklam och varu­märken i det samtida medie­landskapet. Materialet har en viss kronologi och en röd tråd – det är tänkt lite som en kurs. Det går att lyssna eller titta på de olika delarna separat.

Vi rekommenderar att du börjar med podden som i tre avsnitt tar dig genom en underhållande kunskaps­resa om reklam­marknadens utveckling och vad reklam kanske en gång var och vad den har kommit att bli i vår samtid. Därefter följer ett seminarie­samtal utifrån innehållet i podden med inbjudna gäster. Till sist en fördjupande intervju med forskarna Oskar Broberg och Marcus Gianneschi som förekommer i podden.

Hoppas du finner innehållet lärorikt!


Del 1: PoddReklam – nu, då och kanske imorgon?

Följ med podden Kapitalet på en reklamresa i tre avsnitt! Lyssna till en historisk återblick av reklamen och medie­landskapets digitalisering. Hur har reklam­marknaden utvecklats och förändrats genom tiderna, från produkt till varumärke?

 


Fyra personer sitter vid ett bord och tittar intresserat på någon/något utanför bilden.

Del 2: SeminariumEtt samtal om podden och dess innehåll med inbjudna gäster

I detta seminariesamtal deltar en rad personer med bred kompetens och lång erfarenhet från såväl forskning som praktiskt arbete med reklam, varumärken och marknadskommunikation.

 


Två forskare sitter och har en diskussion vid ett bord.

Del 3: Forskar­samtalReklam, konsumtion och identitet

Deltagare: Eva Hjälmered intervjuar Oskar Broberg och Marcus Gianneschi som är två av forskarna som förekommer i podden.

 


Fördjupning och vidare läsning

Vill du läsa vidare om reklam, varu­märken och marknads­kommunikation i det allt mer digitaliserade medie­landskapet? Här följer ett par läs­tips som är tänkta att ge dels en historisk åter­blick, dels en kritisk blick mot framtiden. I böckerna hittar du även referenser till sådant som nämns i kurs­materialet ovan.

  • Goldman, R. & Papson, S. (1998), Nike Culture –The Sign of the Swoosh, London: Sage.
  • Klein, N. (2001). No logo: no space, no choice, no jobs, no logo: märkena, marknaden, motståndet. Stockholm: Ordfront.
  • Moor, L. (2007), The Rise of Brands, Oxford: Berg.
  • Aronczyk, M. & Powers, D. (ed.) (2010). Blowing up the brand: critical perspectives on promotional culture. New York: P. Lang.
  • Broberg, O. Gianneschi, M. & Jonsson,S. (2016). Svensk reklam – Annonser, varumärken och marknadskommunikation 1975-2012. Dialogos Förlag.
  • Broberg, O. & Gianneschi, M. (2016). Reklam är inte vad det en gång var. Ekonomisk Debatt 44(8) 55-66.

För dig som vill läsa en mer allmän ingång till marknads­kommunikation, är följande en bra bok som ingår i många kurser inom ämnet på svenska lärosäten:

  • Dahlen, M., Lange, F. & Rosengren, S. (2017), Optimal Marknadskommunikation, Malmö: Liber Förlag.