Idag åker en delegation på 28 personer bestående av svensk järnvägsexpertis till Kina för att studera landets höghastighetståg, med finns även två studenter från utbildningen Järnvägsprojektör på Campus Varberg. Utöver de två Campus-studenterna består delegationen bland annat av ingenjörer från Trafikverket, KTH och Öresundsbron. Förutom att besöka berörda departement och verk i Kina, kommer delegationen även att testa den 30 kilometer långa Maglevtågssträckan mellan Shanghai och dess internationella flygplats Pudong. Banan är världens snabbaste magnetsvävarbana öppen för passagerare, med en hastighet upp till 430 kilometer i timmen. På mindre än 10 minuter slussas dagligen passagerare från flygplatsen in till tunnelbanenätet i Shanghais östra del. En ytterligare punkt i programmet är att testa ett höghastighetståg från Peking till Shanghai, en sträcka som motsvarar Stockholm-Kiruna. En resa som här tar knappt fem timmar.

Per Corshammar är affärsområdeschef på Ramböll men även lärare på utbildningen, och har tagit initiativ till resan. - Vi ligger efter i både teknik och kompetens, säger han till Branschnyheter.se. Varför kan kineserna bygga sådana här banor på fyra år när vi inte kunde bygga på Västkustbanan på 26 år?

 

Läs mer om resan på Järnvägsnyheter.se