Digital kommunikatör
Digital kommunikatör

Mediekonsumtion och kommunikation genomgår en stark och mycket snabb omvandling. Det mobila samhället växer fram, plattor och smarta mobiler blir alltmer den plats där säljare möter kund. Idag måste marknadsförarna behärska både de gamla och framför allt de nya digitala kanalerna.

Beskrivning

Som digital kommunikatör tar du med dig de grundläggande kunskaperna i marknadsföring och kommunikation in i den digitala medieåldern. Nya verktyg och kanaler, inte minst sociala medier, växer hela tiden fram och användarnas digitala beteende förändras, nya trender skapas. Din roll är att kunna läsa, följa med i och agera i det nya landskapet, att förstå och kommunicera effektivt på de nya villkor som gäller.

Utbildningens mål

Efter genomförd utbildning har du kunskaper, färdigheter och kompetens som gör att du kan ta ansvar för analys, planering, genomförande och uppföljning av digitala kampanjer och kontinuerlig kommunikation i digitala medier. Strategiskt, taktiskt och kreativt. Du har kunskap om de relevanta juridiska förutsättningarna och kan hantera både research, spridning och dialogproblematik på nätet.

Du ska ha kompetens för att skapa budskap med text och bild för olika avsändare, produkter och mottagare samt paketera budskapen på ett målgruppsorienterat sätt.

Utbildningens innehåll i korthet

  • Digital kommunikation, 20 poäng.
  • Digital strategi, 20 poäng.
  • Introduktion till digitala kommunikationskanaler, 10 poäng.
  • Juridik inom digitala medier, 5 poäng.
  • Kund/medborgardialog och kriskommunikation, 15 poäng.
  • Presentationsteknik och paketering, 5 poäng.
  • Research, granskning och etik, 10 poäng.
  • Taktisk planering och genomförande av digital kommunikation, 20 poäng.

Fakta

Antal YH-poäng: 105.

Studietakt: Halvfart, distans med sex obligatoriska träffar. Träffarna är heldagar och sker på Campus Varberg.

Utbildningsstart: 28 augusti 2017.

Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt godkända betyg i En B, Ma A, Sv A/Sv B alternativt En 6, Ma 1a/1b/1c, Sv 1 /Sv 2. Samt datorkunskap alternativt Information och kommunikation eller motsvarande. Detta bedöms via ett självskattningsformulär. Minst ett års arbetslivserfarenhet inom media, kommunikation och marknadsföring om minst halvtid.

Ansökan: Sista dag för ansökan är den 18 april. På www.campus.varberg.se/ansokan hittar du mer information. Ansökan öppnar den 15 mars.

Urval: Läs mer om urvalsprocessen

Kontakt


Björn Sundin
0736-40 64 39
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  Gå till ansökan

Utbildningen ges i samverkan men JENSEN Yrkeshögskola

 

JENSEN Yrkeshögskola