140815-teaserHvordan fungerer det at drive en uddannelsesinstitution i tæt samarbejde med erhvervslivet? Detta var den centrala frågan och beställningen från Thomas Rasmussen – konsulent i Hjörring kommune då han under våren 2014 bokade in ett studiebesök på Campus Varberg.

Den 14 och 15 augusti besökte en 15 personer stor delegation Varbergs kommun. Syftet med deras besök var att inspirera politikerna, det lokala näringslivet i Hjörring och utbildningsväsendet att arbeta mer strategiskt med att knyta band sinsemellan. De hoppas skapa nya samarbeten framöver som gynnar alla och som på sikt bidrar till att utveckla Hjørring kommune.

Gruppen från Hjörring bestod av politiker, kommunala tjänstemän och näringslivsrepresentanter, alla med särskilt intresse för samhällsutveckling och med ögonen öppna för nya intryck från omvärlden. Det finns ett formellt uppdrag att utveckla de kommunala strategierna för samarbeten i Hjörring, och besöket i Varberg är ett steg i detta arbete.

På plats för att beskriva Varbergs kommuns arbete var bland annat kommundirektör AnnBritt Ulfgren och kommunalråd Jana Nilsson. De gav en nyanserad bild över hur man kan arbeta strategiskt med utbildningsfrågor och utveckling av kommunen i stort. En annan talare var Samhällsplaneringschef Jan Malmgren som visade hur framtidens Varberg kan komma att se ut samt hur Varbergs vision ger oss motiv att sikta högt i utvecklingen av stadskärnan.

Ulric Björck, chef på Campus Varberg och Alexandersoninstitutet visade tillsammans med sina medarbetare ett axplock av aktiviteter, filmer, projekt, exempel på hur EU-projekt kan gynna samhällsutveckling och näringslivets tillväxt. Med olika perspektiv på samhällsutveckling, tips på konkreta insatser på samhällsnivå, på projektnivå och politiskt åker nu delegationen hem igen – förhoppningsvis med en och annan idé för hur framtidens Hjörring kan komma att se ut.

Mottagandet av delegationen var en del i Varbergs kommuns satsning på värdskap och Alexandersoninstitutets insatser för efterfrågad utveckling. Aktiviteten finansierades delvis genom EU-projektet "Efterfrågad utveckling" och EU:s regionala utvecklingsfond.