Lise Siljeblad

Det är många kanaler att hålla koll på. Det gäller att vara aktiv och med i dialogen när det händer. Du måste förstå hur människor fungerar och vilka individer du kommunicerar med. Världen där ute är igång dygnet runt.

På Liseberg skiljer man inte på traditionella och digitala kanaler, allt hänger ihop, och kommunikation är kommunikation. De senaste fem åren har det däremot skett en stor förändring i medialandskapet i och med genombrottet för framför allt social media. Något man måste förhålla sig till.

– När du arbetar med sociala medier går det inte att sitta inne på kontoret. Du måste ha koll på vad som händer och du måste vara på plats om du ska fånga ögonblicken. Du måste också ha koll på de olika trenderna inom kanalerna, eftersom användarna hela tiden utvecklar sina kommunikationsmönster i de olika verktygen.

Det säger Lisa Siljeblad, PR- och Pressansvarig på Liseberg i Göteborg. Hon har varit med i den digitala världen ända sedan den föddes för knappt två decennier sedan. Lisa har arbetat med allt från trycksaksproduktion till webbutveckling. Hon har bloggat, arbetat med intranät och webbproduktion och sedan några år med sociala medier.

– Liseberg är ett starkt varumärke som många förknippar med glädje. Människor kommer hit för att ha kul och de tar fina roliga bilder som de delar med sig av. På det sättet blir varje person en ambassadör för oss och med 2,5 miljoner besökare varje år har vi många duktiga ambassadörer där ute. Lisa har dessutom egna ambassadörer ute i parken i form av kollegor som tar bilder och publicerar när hon själv inte har möjlighet att vara på plats.

– Hur gärna jag än skulle vilja kan jag inte vara överallt hela tiden, därför är det viktigt att vi är ett team som hjälps åt. Det är fördelen med den nya digitala världen, det blir naturligt och enklare att involvera fler i företagets kommunikation.