Johannes Nelson, Koenigsegg

Han är bara 24 år. Flyttade hemifrån när han var 16. Har skaffat sig flygcertifikat privat. Började på Aviation College of Sweden i Västerås och blev flygmekaniker med världen som arbetsfält. Nu förverkligar han istället fantasibilar på Koenigsegg i Ängelholm.

– Jag jobbade under flera år som flygmekaniker med specialinriktning; advanced composite. Inom flygvärlden använder man komposit ganska brett, till exempel i JAS 39 Gripen och Saab 340 Fairchild som bland annat är stationerade i Thailand där jag fick arbeta för Royal Thai Airforce. Jag kompletterade senare mina kompositkunskaper vid Lufthansa Resource Technical Training i England. Nu jobbar jag här på Koenigsegg, där materialens egenskaper verkligen utnyttjas för avancerad design och utmanande formspråk.

Johannes Nelson pratar fort och engagerat om sitt jobb på bred skånska.

– Kompositmaterial är fantastiskt att jobba med. Det handlar till stor del om kolfibrer, som är oerhört lätt och samtidigt mycket styvare än exempelvis stål. Finessen är att man kan skapa komplicerade konstruktioner och former med mycket låg vikt och hög hållfasthet.

Att tillverka en bil är ett hantverk på Koenigsegg. Man börjar med den så kallade pluggen, som är formad såsom slutdetaljen. Sedan gör man en avgjutning av denna och skapar på så sätt själva verktyget. På detta varvar man sedan lager av noga uträknade kolfiltermattor, impregnerade med epoxirecin. Därefter lägger man över en vakuumbag, och låter det omgivande atmosfärstrycket pressa samman materialet. Oftast placerar man sedan detaljen i en tryckkammare så att laminatet länkas samman med en kraft av upp till 50 000 kilo per kvadratmeter. Därefter ”bakar” man allt genom att härda detaljen i en temperatur runt 120 grader.

– Jag har idag ett mycket spännande jobb och har riktigt stor nytta av mina kompositkunskaper. Jag känner materialens svagheter och fördelar och kan därför diskutera igenom med ingenjörerna hur deras utmanande konstruktioner kan förverkligas. En sak är ju teori. En annan praktik. Vi har ett väldigt givande utbyte.

Kompositmaterial är högintressant idag och det finns hur mycket jobb som helst.