Han är examinerad järnvägsprojektör från Campus Varberg och arbetar på WSP i Malmö. Just nu projekterar han den nya järnvägssträckan mellan Lund och Flackarp ner mot Malmö. Guillermo Hechim ser stora personliga utvecklingsmöjligheter framöver.

Det här blev en fullträff för mig. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så intressant och spännande. Jag menar, tåg kanske inte låter så kul direkt, men det är en pirrande känsla att få vara med och planera hur samhället ska se ut och fungera i framtiden.

Den som säger detta är Guillermo Hechim, 39 år och bosatt i Lund. Han var klar med sin utbildning våren 2014. Genom en studiekollega blev han tipsad att WSP i Malmö skulle starta en järnvägsgrupp. Han fick ett av jobben.

– Jag arbetade som behandlingsassistent under flera år men ville göra något annat inom miljö, energi eller liknande. Fick tips om denna utbildning och blev intresserad och jag ångrar mig verkligen inte.  Vad gör man som järnvägsprojektör?

– Jag håller på med ban- och spårprojektering. Alltså hur man ska bygga själva banan genom landskap och tätort. Det låter enkelt, men det är mycket att ta hänsyn till – trafik, tågteknik, vägkorsningar, åar, markägare, detaljplaner, avlopp, vatten, kraftledningar, markförhållanden. Allt detta ska kokas ihop till en systemhandling. Det är många inblandade och det blir ofta flera olika förslag som diskuteras innan vi är klara. Vi är tre i bangruppen. Totalt är vi ett 60-tal personer som är engagerade i hela projektet.

Vad tror du om framtiden i branschen?

– Det är komplexa projekt det handlar om, med många kunskapsområden och det finns därför många utvecklingsvägar. Om fem år håller jag i mina egna projekt och har kanske en uppdragsroll.

Guillermo avlutar med att berätta om sin Ducati FCR, som håller på att förvandlas till en läcker caféracer hemma i garaget. Sedan kryper det fram att hans morfars far flyttade från Irland till Argentina för att vara med och rita Buenos Aires tågstation en gång i tiden. Cirkeln verkar sluten.