Johan Tann

Johan har alltid varit oerhört intresserad av infrastruktur. Han har plöjt rapporter och utredningar, och lämnat in medborgarförslag. Han har letat efter en lämplig utbildning i flera år. Nu har han äntligen hittat den – sin drömutbildning.

– Jag vill vara med och projektera och bestämma, och järnväg har alltid fascinerat mig. Det är stora projekt som påverkar samhället på många sätt och vis.  Utbildningen är bred och ger studenterna en unik kompetens.

– Man pratar mycket om BEST idag (ban, el, signal, tele) och det var något jag märkte av direkt vid min första LIA. De flesta i branschen är egentligen ”vanliga” civilingenjörer som senare blivit specialiserade inom något område. De kan allt om detta, men kanske inte om de andra delarna. Vi har lärt oss att hela tiden se och väga in aspekter från alla fyra teknikslagen.

Johan Tann gör sin andra LIA på Tyréns, ett stort konsultföretag som bland annat projekterar järnvägar.

– Min förra LIA handlade om signalprojektering och nu handlar det om spårprojektering; att bygga ett förbigångsspår så att godståg ska kunna vänta in passerande persontåg.

– Det låter som ett litet projekt, men du kan ju tänka dig vad det innebär i markbelastning när ett 750 meter långt godståg som väger 2000 ton står stilla. Vi ska bygga ett en kilometer långt spår samtidigt som den vanliga trafiken ska rulla på. Det är en hel del att tänka på.

Johan och en studiekamrat fick under hösten följa med en svensk delegation till Kina med syfte att studera den enorma utbyggnaden av kinesisk höghastighetsjärnväg.

– Detta var en höjdpunkt på många sätt. Vi träffade både ministerier och ingenjörer. I Kina har man utvecklat byggtekniken på ett innovativt sätt och där har vi nog en del att lära.  Johans dröm är att få projektera Götalandsbanan mellan Jönköping och Göteborg. Framtiden får utvisa om det blir så. Att få ett jobb är däremot inga problem – han har redan fyra erbjudanden att ta ställning till.